Friday, January 26, 2007

Armada Kapal Perang (Swasta) JP Inc - "The Bajak Laut Fleet"

Mungkin tidak ramai yang mengetahui, apatah lagi menghargai, sumbangan pihak JP Inc di dalam menjaga keamanan perairan rantau Asia. Malahan tidak ramai yang tahu perkhidmatan yang ditawarkan oleh JP Inc melalui "The Bajak Laut Fleet"(BLF). Oleh yang demikian, wartawan ini berbesar hati bilamana Tan Sri MT telah menyuruh saya membuat artikel mengenai "The Bajak Laut Fleet" supaya lebih ramai orang akan melanggan perkhidmatan BLF dan membuat keuntungan besar kepada Tan Sri MT sendiri.

"The Bajak Laut Fleet" adalah merupakan model Asia yang lebih moden daripada "Black Sea Fleet" Tentera Laut Rusia dahulu. Ianya terbit dari idea bernas Datuk MMC, iaitu salah seorang kuli bergaji lumayan kepada Tan Sri MT yang menguruskan divisyen maritim JP Inc, bilamana penghantaran kargo JP Inc melalui laut dihijack oleh lanun. Berbekalkan perasaan fed up dan kiasu untuk menjadik lebih lanun daripada lanun-lanun tersebut Datuk MMC mencadangkan kepada Tan Sri MT untuk melanun kapal-kapal lanun dan kapal-kapal yang disyaki lanun (walaupun terang-terang bendera US Navy berkibar) yang melalui perairan Asia Tenggara. Semenjak itu wujudlah perkhidmatan kapal perang swasta JP Inc yang dikenali sebagai "The Bajak Laut Fleet".

BLF menjalankan operasi melanun kapal-kapal lanun, nelayan pukat haram, kapal kruis yang ada awek miew-miew (ini BB punya cadangan), kapal perang US Navy (sebab ada awek atas kapal, lain navy takde atau kurang awek atas kapal) dan apa-apa sahaja yang dirasakan sebagai ancaman kepada laluan kapal kargo yang membayar wang perlindungan kepada BLF. Sejak aktiviti melanun kapal lanun dijalankan kebanyakan geng lanun telah tutup kedai sebab asyik jadi mangsa rompakan kepada BLF je memanjang. Institut Kajian Strategik Maritim merumuskan kehadiran BLF telah berjaya mengurangkan secara drastik aktiviti lanun di perairan Asia Tenggara.

Sehubungan dengan itu negara-negara di Amerika Selatan yang juga menghadapi masalah lanun telah meminta JP Inc menjalankan perkhidmatan di sana. Tan Sri MT apabila menerima kontrak tersebut telah memutuskan untuk membina 2 buah kapal lagi untuk tujuan khas beroperasi di Amerika Selatan iaitu Kapal Pengangkut 'KJP Angkut Lolita' dan kapal selam peninjau 'KSJP Skodeng Lolita'. Tan Sri MT menerangkan lagi, "Situasi and persekitaran yang berbeza di sana memerlukan kapal-kapal yang diadaptasikan untuk beroperasi di sana. Oleh itu kedua-dua buah kapal ini tentunya sesuai untuk mengangkut balik aweks atau dalam bahasa tempatannya lolita yang telah dikidnap atau mungkin akan dikidnap untuk diberikan 'rawatan terapi' bagi mengatasi trauma yang telah atau akan mereka hadapi. Untuk tujuan itu saya sendiri akan terlibat secara langsung dalam memberikan 'rawatan' kepada mereka. Selain itu juga saya sendiri akan menyoal siasat mereka bertempat di Studio Penggambaran Jerung Gatal mengenai aktiviti lanun di tempat mereka".

2 comments:

mumuchi said...

meluaskan perkhidmatan ke amerka latin okay Tansri fasal marka sana mengingatkan saya kepada Danielle. Tetapi kalau ke afrika tak mau la Tansri fasal yang macam beyonce pun cuma ada kat eropah atau amerika aja...

Anonymous said...

BOD JP Inc...
Wisma JP
Balakong

RE: Musykelll

1. Korang dah register ker bawah Majlis Industri Pertahanan Malaysia?

2. Bila nak buat kotak jerit tuh weii.. leceh ler nak post komen, nanti kos syarikat aku tinggi, bila kos tinggi, abih ler KPI aku, bila abih KPI, abih ler bonus tak hit target.

yg hampeh

standupper